Edellinen jakso: Suomen maatalous, § 8
Seuraava jakso: Suomen maatalous, § 10
§ 9
Ellei niitä tohditakaan täysin kiistää, liian paljon vastaväitteitä niitä vastaan kuitenkin esitetään. Sanotaan, että siinä tapauksessahan kaikki ihmiset pakenevat maatalouden raskaasta raadannasta ryhtyäkseen huijareiksi ja maakauppiaiksi. Tämä pelko on kuitenkin turhaa ja järjetöntä, sillä kauppiaan ammattiin ei siirry useampia kuin se kykenee elättämään, ja kauppatointensa lomassa he saavat ansaita toimeentuloaan erilaisilla käsitöillä ja maataloudellakin sen verran kuin jaksavat. Lisäksi sanotaan, että tuolla tavalla vedetään paljon väkeä pois maataloudesta, joka tarvitsisi enemmän työntekijöitä. Vastaan: mitä hyötyä on useammista maataloustyön tekijöistä, kun heiltä puuttuu tarvittava mahdollisuus maatalouden tuotteiden myymiseen? Vai eiköhän hyväntahtoinen Kaitselmus suo maalle ilman keinotekoista asioihin puuttumista sen verran työntekijöitä kuin siellä pystyy vapaudessa toimeentulonsa hankkimaan? Tätä älköön kukaan epäilkö. Luoja on varsin vähien vuosien aikana täyttänyt koko maapallon ihmisillä, eivätkä sota, nälkä ja kulkutaudit vähennä väkimäärän kasvua yhtä tehokkaasti kuin epäonnistuneet säädökset.
Vaikeimmin torjuttava tässä yhteydessä eteeni nouseva vastaväite näyttää kuitenkin olevan se, jonka nyt esitän. Koska maakauppiaat ovat valtakunnan asukkaita ja
heidän on näin ollen välttämättä kannettava osansa valtakunnan moninaisten tarpeiden tyydyttämisestä, herää kysymys: milloin ja minkä järjestyksen mukaisesti tuollaisia maakauppiaita on verotettava? Vastaan siihen ensiksikin, että onnistuneesti tehtäviään hoitavan hallitusvallan ensimmäisenä huolenpidon aiheena on alamaisten lisääntymisen ja vaurastumisen edistäminen, ja nämä voisivat ainakin henkirahansa maksamalla pitää huolen siitä, ettei esivalta kärsi tappiota, mutta tämä ei merkitse sitä, ettei heitä pidä sen lisäksi verottaa liiketoimiensa tulosten mukaisesti. Tässä asiassa koko valtiontaloutemme hoito nojaa kuitenkin vääriin perusteisiin; onhan koko verotus jaettu kahtia maaseutu- ja kaupunkielinkeinojen verotukseen, vaikka näitä ei kuitenkaan voida selkeästi erottaa toisistaan. Ero on suurimmaksi osaksi kuvitteellinen. Harjoitetaanhan kaupungeissa usein maanviljelyä ja karjanhoitoa ja maaseudullakin käydään jonkinlaista kauppaa ja harjoitetaan käsityöammatteja. Tämän takia kruunulle ei kaupunkien maataloudesta maksettane juuri mitään kymmenyksiä lukuun ottamatta, ja käsityöläiset ja maakauppiaat selviytyvät enimmäkseen veroa maksamatta kaikista tuollaisista toimistaan maaseudulla. Mutta kaiken maaseudulla tapahtuvan erittäin tarpeellisen kaupankäynnin kieltäminen tuollaisen varsin epäonnistuneen veroperusteiden määrittelyn takia olisi kuin lehmän teurastamista yhden ydinluun saamiseksi. Venäjällä jokainen on vapaa maaseudullakin ilmoittautumaan millaisen tahansa kaupan harjoittajaksi, kunhan hän siitä hyvästä maksaa kruunulle kaksi ruplaa. Maakauppias kykenisi aluksi maksamaan tuollaisen maksun, olipa hän kaupunkilainen tai maalainen, ja tuota kaupan rasitetta voitaisiin sitten korottaa ammatinharjoittajan varallisuuden kasvun mukaan. Ja tämän maakauppias maksaisi mielellään, jotta hänen ei tulevaisuudessa enää tarvitse pelätä kaikkia viskaaleja, nimismiehiä, tullivirkailijoita, laivatarkastajia eikä aksiisioikeuksia, sotilashenkilöitä ym. Sanalla sanottuna ei tarvitse pelätä yhtäkään pensaikossa touhuavaa kettua, joka joko nielaisee saaliinsa kerralla tai ryhtyy hänen päivittäiseksi vieraakseen.
Edellinen jakso: Suomen maatalous, § 8
Seuraava jakso: Suomen maatalous, § 10
paikat: Venäjä
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: