Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kahdeksas saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kahdeksas saarna käskyistä, § 9

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 9

Kun näin on todistettu, että myös oman omaisuutensa suhteen voi syyllistyä varastamiseen, meidän on lähemmin katsottava, miten sellainen tapahtuu. Rakkaat kuulijani Herrassa, sitä tehdään etupäässä neljällä tavalla, nimittäin 1) laiskottelemalla, kun laiminlyödään omaisuuden hankkiminen; 2) leväperäisen taloudenpidon kautta, jolloin ei nähdä vaivaa omaisuuden säilyttämiseksi; 3) tuhlaamalla, silloin kun puuhastellaan oman omaisuuden hävittämiseksi ja 4) saituudella, joka tarkoittaa oman ruumiin välttämättömien tarpeiden kieltämistä. Kutakin täytyy selvitellä hieman tarkemmin.

Jo edellä luimme laiskan ja työtä kaihtavan kerjäläisen varkaiden joukkoon siinä mielessä, että hän maksamatta ryöstää lähimmäisiltään näiden rehellisesti ja laillisesti hankkimaa omaisuutta. Nyt puhumme kaikista laiskureista yleensä, sikäli kuin he jättävät käyttämättä Jumalan heille antamia ruumiin ja sielun voimia omien tarpeidensa tyydyttämiseen ja omaisuutensa luvalliseen kartuttamiseen. Kuningas Salomo kuvaa osuvasti heidän suhtautumistaan: Laiska sanoo: ”Tiellä on leijona, keskellä katua kulkee peto” Sananl. 26:13–16, niin ettei uskaltaudu ulos toimittamaan asioitaan. Tämä tahtoo sanoa, että laiskalla on niin monenlaisia esteitä: milloin on liian lämmin, milloin liian kylmä, nyt on vielä liian aikaista, nyt sopii huonosti, nyt se on pian tehty, nyt taas on liian hankalaa, ja eipä aikaakaan, kun se on jo liian myöhäistä. Saranoillaan ovi kääntyy, vuoteellaan laiska. Laiska pistää kätensä ruokavatiin, mutta suuhun saakka käsi ei nouse. Laiska on mielestään viisaampi kuin seitsemän neuvokasta miestä. Mutta yhtä osuvasti hän kuvaa myös laiskan itselleen tuottaman kohtalon, kun hän puhuttelee tätä: Kuinka kauan sinä, laiskuri, makaat, milloin havahdut unestasi? Nuku vielä hiukan, torku hiukan, makaa kädet ristissä vielä hetki, niin köyhyys käy olkapäillesi kuin rosvo, puute niin kuin röyhkeä kulkuri Sananl. 6:9–11.

2) Itseltään varastaminen leväperäisen taloudenpidon kautta tarkoittaa sitä, ettei pidä kyllin tarkkaa lukua tuloistaan ja menoistaan, ei pohdi miten edellisiä voisi luvallisin keinoin lisätä ja jälkimmäisiä ehkäistä. Ei pidetä silmällä palvelusväkeä, heidän syömistään ja työntekoaan, ei huolehdita siitä, että kaikki hankinnat tehtäisiin oikeaan aikaan ja maksettaisiin oikeassa järjestyksessä, ja että kaikesta hankitusta pidettäisiin hyvää huolta ja että sitä käytettäisiin oikein, ja aivan erityisesti, että tuloja ja menoja verrattaisiin toisiinsa, vaan sen sijaan hoidetaan taloutta summanmutikassa vuosikaupalla, jolloin usein tietämättään eletään pitkiä aikoja toisten rehellisesti hankkimalla omaisuudella. Kun elät vauraasti, Sirak sanoo, muista nälänhädän aikaa, kun olet varoissasi, ja sinulla tuntuu olevan yllin kyllin, muista köyhyyttä ja puutetta. Viisas on kaikessa varovainen. Kun synti vallitsee, hän välttää tekemästä väärin Sir. 18:25,27.

3) Se tapahtuu varsinaisen tuhlaamisen kautta, mikä tarkoittaa vain sitä, että ihminen varallisuuttaan ajattelematta käyttää omaisuuttaan tai hallussaan olevaa toisten omaisuutta mielensä mukaisesti etupäässä kaikenlaiseen tarpeettomaan ja turhuuteen. Meidän aikanamme on valitettavasti paljon esimerkkejä tällaisesta. Mutta itse kukin tuhlaa omalla tavallaan. Yksi kattaa pöytänsä komeasti, laittaa esille kalliita ruokia ja ylenpalttisesti viinejä ja sanoo rikkaan mässäilijän tavoin: Lepää nyt, syö, juo ja nauti elämästä! Luuk. 12:19. Toinen ei tee sitä vain itse, vaan kokoaa suuren joukon ystäviä ja pöytäkumppaneita osallistumaan tähän huviin kanssaan ja kohottamaan sitä. Jotkut innostuvat juopottelun iloista niin, että he jo ani varhain lähtevät etsimään päihdyttävää juomaa ja viinistä hehkuvina valvovat yömyöhään1 Jes. 5:11. He eivät myöskään tyydy kuluttamaan sitä itsekseen, vaan monet kokoontuvat yhteen huvittamaan toisiaan; he juovat kilpaa ja osoittavat sankarillisia urotekoja ryyppäämisessä. Heidän ilonaan ovat harput ja lyyrat, rummut ja huilut, viini virtaa heidän pidoissaan Jes. 5:12. Mutta myöskään mässääminen ja juopottelu ei ole kaikkien makuun, yhtä lailla tuhlataan kalliisiin taloihin ja arvokkaisiin esineisiin, loisteliaisiin vaatteisiin, joita vaihdetaan useasti, kalliisiin hevosiin, arvokkaisiin kulkupeleihin ja runsaaseen palveluskuntaan. Monet tuhlaavat omaisuutensa yleisiin naisiin, juhliin, näytelmiin, suuriin seurueisiin, pitkiin huvimatkoihin ja muuhun sellaiseen. Ja lopulta on myös niitä, jotka kevytmielisesti lainaavat kaikille, jotka heiltä jotain pyytävät, ilman toivoa ja tekemättä aloitettakaan sen takaisinsaamiseksi ja näin tuhlaavat esi-isiensä hankkiman omaisuuden. Sellaisia tuhlareita Herra puhuttelee kovin sanoin: Te hyväksytte väkivallan keskuudessanne. Te makaatte norsunluuvuoteillanne ja loikoilette leposohvillanne. Te syötte karitsoita laumasta ja juottovasikoita karsinasta. Te näppäilette harpun kieliä ja sepitätte lauluja kuin paraskin Daavid! Te juotte viiniä uhrimaljoista ja voitelette itsenne parhaalla öljyllä, mutta Joosefin heimon vamma2 ei teitä liikuta. Siksi Herra uhkaakin heitä: Vankisaattueen kärjessä te marssitte vieraaseen maahan, ja sanoo: Loikojien juhlat on juhlittu. Edelleen hän sanoo: Minä inhoan Jaakobin suvun ylpeyttä, minä vihaan sen palatsia3 Aam. 6:3–8.

4) Viimeiseksi se tapahtuu lähes epäinhimillisen saituuden kautta, kun joku toisaalta rakastaa niin paljon omaisuuttaan, ettei henno käyttää sitä edes oman ruumiinsa hyväksi vaan pilaa voimansa, terveytensä ja elämänsä ja riistää ravinnon omalta ruumiiltaan. Sirak sanoo painokkaasti tällaisesta: Itselleen ankara ei ole muillekaan hyvä eikä pääse nauttimaan varoistaan. Itselleen paha on pahoista pahin – siinä palkka hänen pahuudestaan Sir. 14:5–6.


  1. 1992/muokattu
  2. Joosefin heimon vamma: Viittaa Joosefin kohtaloon, kun omat veljet myivät hänet orjaksi Egyptiin (1. Moos. 37).
  3. 1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: