Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kahdeksas saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kahdeksas saarna käskyistä, § 5

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 5

Mutta meidän ei tarvitse viipyä kauempaa tämän lajin varkauksien kuvailemisessa, sillä niiden tekemistä pidetään yleisesti vääryytenä, joka ansaitsee rangaistuksen. Sen sijaan meidän on tarkasteltava lähemmin niitä, joissa kavaluus pyritään oikeuttamaan kaikenlaisilla verukkeilla. Tässä me kohtaamme kuitenkin suuren joukon erilaisia petoksia, jotka teidän muistamistanne helpottaakseni mielelläni asettaisin johonkin luontevaan järjestykseen. Sellainen onnistunee jollain tapaa, jos tarkastelemme niitä eri säätyjen mukaisesti, siis toisin sanoen esivaltaan, alamaisiin sekä samanvertaisiin kohdistuvina.

Meidän on siksi 1) esiteltävä sellaiset petokset, jotka kohdistuvat esivaltaa tai määräävässä asemassa olevia vastaan. Hallitusmuoto, lait ja asetukset määräävät alamaisille, mitä suorituksia itse kunkin tulee valtakunnan yhteisen edun, rauhan ja turvallisuuden vuoksi tehdä. Niitä kutsutaan esimerkiksi veroiksi, tullimaksuiksi tai suostunnoiksi, ja jos alamaiset viekkauden, valheen tai petoksen avulla jättävät ne maksamatta tai maksavat vain osan, niin se on varkautta, joka tässä käskyssä kielletään. Apostoli Paavali myöntää esivallan olevan oikeutettu kantamaan veroja ja käskee siksi roomalaisia: Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa Room. 13:5–7. Tähän on syytä soveltaa sitä, mitä hän edellisessä jakeessa sanoo alamaisuuteen suostumisesta, että sen on tapahduttava ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta, ja jatkaa: Antakaa jokaiselle, se mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli. Ja kun meidän kallista Vapahtajaamme koeteltiin juuri tällä kysymyksellä, hän sanoi: Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu Matt. 22:21. Se osa omaisuudestamme, jonka lait määräävät esivallalle, ei ole meidän, vaan yhteiskunnan ja esivallan, ja jos se minkä tahansa verukkeen tai juonen turvin pidetään itsellä, horjutetaan samalla esivallan varmuutta sen laillisista saatavista. Siksi tämä on varkautta, joka tässä ankarasti kielletään. Kiellon piiriin on luettava myös esivallan asettamien virkamiesten ja pappien palkan kaikenlainen maksamatta jättäminen. Tästä on useimmiten säädetty myös laissa, mutta jos kuulijat valehtelemalla ja viekkaudella jättävät suorittamatta sen, mikä heille on määrätty, he eivät riko vain yhteiskuntaa ja lakeja vastaan ja tuota vahinkoa virkamiehelle. Erityisesti pappien kohdalla he rikkovat myös apostoli Paavalin galatalaisilleen antamaa rakkauden käskyä: Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan, antakoon opettajalleen kaikkea hyvää Gal. 6:6. Tähän kuuluviksi voimme lukea myös ne petokset, joita palvelijat usein tekevät isäntiään ja emäntiään kohtaan näiden palveluksessa työskennellessään. Petos on siinä, että he sovittua palkkaa ja ylläpitoa vastaan ovat vakuuttaneet isännilleen työskentelevänsä ahkerasti ja uskollisesti, mutta eivät sitten käytäkään voimiaan ja kykyjään näiden hyväksi vaan viettävät aikansa jouten, vaikka he ovat saaneet isänniltä sen, mitä nämä ovat luvanneet antaa. Näin he ryöstävät isänniltä näille kuuluvan menestyksen ja vaurastumisen, ja heitä on paikallaan nimittää aikavarkaiksi. Sillä näin sanoo Salomo: Joka hoitaa työnsä veltosti, on vahingontekijän veli Sananl. 18:9, ja Mitä etikka hampaille ja savu silmille, sitä on laiskuri isännälleen Sananl. 10:26. Mutta aivan erityisesti tähän kuuluu se varastaminen, joka kohdistuu koko yhteiskuntaan tai kansaan luvattoman kerjäyksen muodossa. Inhimillisyys vaatii meitä ojentamaan auttavan käden köyhälle ja hädänalaiselle. Israelin kansan keskuudessa tästä oli selvä laki: Jos jollakin paikkakunnalla teidän maassanne asuu joku köyhä veljenne, älkää olko niin kovasydämisiä, että kieltäytyisitte auttamasta häntä. Olkaa anteliaita ja lainatkaa hänelle se, minkä hän tarvitsee1 5. Moos. 15:7–8. Mutta tämän nojalla kenenkään ei ole lupa tuhota omaisuuttaan juomiseen, hekumaan ja leväperäisyyteen, tai kuluttaa aikaansa laiskotellen, ilman että ansaitsee mitään. Sellaisessa tapauksessa hän omaa syytään joutuu yhteiskunnan taakaksi, ja sen on omalla varallisuudellaan huolehdittava hänestä. Kaikki se, mitä hän näin saa toisilta, ja jonka hän ahkeroimalla olisi itse kyennyt ansaitsemaan, ei ole mitään muuta kuin lähimmäisen omaisuuden epäoikeutettua ryöstämistä ja varkautta, joka tässä on kielletty. Sirak sanoo sellaisille kerjäläisille: Ei ole kunnon elämää kulkea talosta taloon Sir. 29:24.2 Kuvatessaan todellisia köyhiä, jotka tarvitsevat almuja, hän sitävastoin sanoo: Se on köyhä, joka työtä tekee mutta ei lainkaan menesty3 Sir. 31:4.


  1. 1992/muokattu
  2. alkutekstissä Sir. 29:30; suomennoksessa erilainen numerointi
  3. 1776/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: