Edellinen jakso: Kahdeksas saarna käskyistä, § 10
Seuraava jakso: Kahdeksas saarna käskyistä, § 12
§ 11
Mutta koska sellaista näistä kielloista ja ankarista määräyksistä huolimatta valitettavasti on tapahtunut ja voi tulevaisuudessakin tapahtua, että joku lyö laimin velvollisuutensa ja ottaa haltuunsa lähimmäisensä omaisuutta, niin tässä on erityisen tarpeellista määrätä myös siitä, miten heidän tulee suhtautua asiaan näin1 1. Kor. 6:10. Mutta millainen sovitus sitten voi tyydyttää näin syvästi suututetun ja pyhän Jumalan? Väärintekijä ei koskaan itse pysty saamaan sitä aikaan, vaan asia riippuu siitä, antaako syntinen tämän käskyn jyrinän ja salamoinnin ajoissa tunkeutua sydämeensä herättämään siinä kauhun Jumalan vihaa ja uhkaavaa helvettiä kohtaan, synnyttämään vastenmielisyyden syntiä ja kaikkea vääryyttä kohtaan, ja antaako hän Jumalan hengen ja tämän oman hätänsä johdattaa itsensä suuren sovitusuhrin, Jeesuksen, luo kerjäämään armoa ja armahdusta hänen kuolemansa vuoksi, hänen, joka on maksanut hinnan myös varkauden synnistä kuollessaan viattomana ristillä ryöväreiden välissä, ja alkaa syvästi ja pysyvästi inhoamaan varkautta ja kaikkea muuta jumalattomuutta. Mutta lähimmäisen kanssa tehtävään sovitukseen kuuluu 1) rikoksen vilpitön tunnustaminen, niin ettei enää kaksinkertaista varkauden syntiä tämän rikoksen valheellisella kieltämisellä, ja 2) vilpitön ja rehellinen anteeksipyyntö lähimmäiseltä, joka on joutunut vahingonteon ja hyökkäyksen kohteeksi ja jonka turvaa on näin loukattu. Tärkeintä tässä suhteessa on kuitenkin 3) varkauden kohteen palauttaminen takaisin omistajalleen. Tämä järjestys on jo itse asian luonnossa: lähimmäinen on menettänyt suuremman tai pienemmän määrän laillisesti hankittua omaisuuttaan, jota hän olisi voinut pitkään säilyttää tai käyttää hyödykseen. Se on varkauden seurauksensa joutunut toisen käsiin. Miten siis voisi pyytää lähimmäiseltä sovintoa, ilman että hänen kärsimänsä vahinko korvataan kaikin mahdollisin tavoin? Jos varastetun omaisuuden palauttamisen välttämättömyys haluttaisiin kumota, niin silloinhan varas voisi päästä tuomittavalla tavalla käsiksi rikkauksiin ja omaisuuksiin, nimittäin ensin hankkimalla ne suurten varkauksien avulla ja sitten sovittamalla koko rikoksensa vain jonkinlaisella anteeksipyynnöllä. Kuitenkin hän edelleen kenenkään häiritsemättä hallitsisi tuota omaisuutta, mikä olisi järjetöntä. Siksi Herra Jumala sanookin laissaan: Varkaudesta kiinni joutunut maksakoon täyden korvauksen, mutta jos hänellä ei ole millä maksaa, hänet myytäköön orjaksi varastetun omaisuuden korvaamiseksi. Jos varastettu eläin löydetään elävänä hänen hallustaan, oli se sitten härkä, aasi tai lammas, hän antakoon siitä kaksinkertaisen korvauksen 2. Moos. 22:2–32 jne. Ja siksi hurskas Tobit kehotti vaimoaan: Vie se heti takaisin omistajalleen, emme me saa syödä mitään varastettua Tob. 2:13.3 Sakkeus taas lupasi kalliille Vapahtajalleen, että keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin Luuk. 19:8. Tämä on niin välttämätön ehto, että ilman tällaista varkauden kohteen palauttamista ei sydämessämme voi olla mitään todellista katumusta eikä siten myöskään mitään sovitusta Jumalan kanssa, puhumattakaan siitä, että voisi pyytää lähimmäiseltä anteeksiantoa. Tässä voidaan kuitenkin esittää monia kysymyksiä, kuten: eikö sitten voitaisi sallia, että tällainen varastettu omaisuus annetaan köyhille? Tähän vastataan: Ei niin kauan kuin oikea omistaja tai hänen perillisensä ovat jotenkin tavoitettavissa, sillä sehän olisi toisen omaisuuden mielivaltaista hallitsemista. Mutta jos heistä ketään ei ole löydettävissä, niin katumuksen vilpittömyyttä voi osoittaa antamalla varastetun omaisuuden köyhille, ei kuitenkaan minään hyväntahtoisena lahjana vaan kainosti ja häveten, kuin velvollisuutena. Entä jos varkaalla ei ole mitään mistä maksaa, sanotaan. Vastaan: sitä enemmän hänen tulee hävetä sitä, että hän on sillä tavoin tuhlannut lähimmäisen omaisuutta, mutta varattomuus ei koskaan poista hänen syyllisyyttään, ellei kaltoin kohdeltu lähimmäinen sitten armostaan anna hänelle anteeksi. Kysytään myös: onko omantuntonsa herättämän syntisen välttämättä annettava itsensä ilmi lähimmäiselle, jolta on varastanut? Pahantekijän rikkomus näyttäisi kyllä sitä vaativan, mutta jos lähimmäinen ei ennestään tiedä, kuka hänen loukkaajansa oli ja hän voi saada vahinkonsa täysin korvatuksi ja selittää tyytyvänsä siihen, että antaa rikoksen anteeksi tuntemattomalle, niin ei näyttäisi olevan estettä tällaisen syntisen sovitukselle Jumalan ja ihmisten kanssa. Näissä tilanteissa näyttäisi vähempi tiukkuus olevan paikallaan, koska liiallinen ankaruus estänee monia tunnustamasta vapaaehtoisesti, kun taas tällainen lempeyden tie pappien viisaasti käyttämänä voisi saada useammat ilmoittamaan ja katumaan rikoksiaan ja kääntymään pois aiemmasta iljetyksestään.
valitettavassa tilanteessa. Varastamisessa tehdään rikos Jumalaa ja lähimmäistä vastaan, molemmat on siksi myös sovitettava. Sovituksen tarpeellisuudesta Jumalan kanssa tämä pyhä käsky ei jätä meille pienintäkään epäilystä, kun siinä sanotaan: Älä varasta, sillä kun käskyä rikotaan, silloin loukataan Jumalan vanhurskautta. On myös sanottu: Kirottu on jokainen, joka siirtää rajamerkkejä 5. Moos. 27:17, ja sitä tekevät kaikki varkaat, kun he laittomasti siirtävät jonkin omistusoikeuden lähimmäiseltä itselleen. Apostoli Paavali vakuuttaa äärettömällä varmuudella, että varkaat, ahneet eivätkä ryöstäjät ole Jumalan valtakunnan perillisiä
Edellinen jakso: Kahdeksas saarna käskyistä, § 10
Seuraava jakso: Kahdeksas saarna käskyistä, § 12
paikat:
Henkilöt: Paavali Sakkeus Tobit
Raamatunkohdat:
Aiheet: