Previous Section: Yhdestoista saarna käskyistä, § 3
Next Section: Yhdestoista saarna käskyistä, § 5
287
§. 4.
Texten: 2 Mos. B. 20:17.
Tu skalt icke begära tins nästas hustru, ej heller hans tjenare, ej heller hans tjenarinna, ej heller hans oxa, ej heller hans åsna, ej heller något, thet tin nästa hafver.
Då nu, välsignade i Herranom, i detta Herrans bud upräknas flera ting, som förbjudes at hafva begärelse til: men slut-orden däruti gifva tydeligen tilkänna, at de ingalunda alla finnas här omnämda, på hvilka detta förbudet syftar, är klart, at det til sina fordringar är långt vidsträcktare; Doctor Luther har äfven i sin större Cateches visat hvad särskildta omständigheter och plägseder1 ibland Israëls barn gifvit den store Lagstiftaren anledning at för dem i synnerhet upräkna de här förekommande stycken.2 Härvid märka vi at hufvudsaken i detta budet ligger uti det ordet begära, hvarigenom begärelserna egenteligen här förbjudas; och emedan vi uti förklaringen öfver Nionde budet, redan visat, huru däruti alla märkeliga onda lustar förbjudas, komma vi nu til slut, at af detta Tionde förklara:
Arfsyndens djupa förderf,288
Så at vi därvid märka
1:o Hvaruti det består.
2:o Huru Herren förbjuder det, och
3:o Hvad Han däremot i detta budet befaller.
Men, Vårt förnuft förblindat är, &c. N:o 232:2,3.3
287
§ 4
Teksti: 2. Moos. 20:17.
Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa, äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiaan äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.4
Näin siis, siunatut Herrassa, tämä Herran käsky luettelee useita asioita, joita meitä kielletään himoitsemasta, mutta loppusanat osoittavat selvästi, ettei tässä suinkaan mainita kaikkia asioita, joita tämä kielto koskee. On siten selvää, että sen vaatimukset ulottuvat vielä laajemmalle. Tohtori Luther on myös Isossa katekismuksessaan osoittanut, mitkä erityiset seikat ja perinnäistavat Israelin lasten keskuudessa antoivat suurelle Lainsäätäjälle aiheen luetella heille erikseen tässä mainitut asiat. Näemme, että tämän käskyn pääasia on himoita-sanassa, minkä vuoksi tässä varsinaisesti kielletään himot. Ja koska olemme yhdeksännen käskyn selityksessä jo osoittaneet, miten siinä kielletään kaikki selkeät pahat halut, niin nyt lopuksi tämän kymmenennen käskyn kohdalla selitämme, mitä on
perisynnin syvä turmelus,288
jossa me tarkastelemme
1) mitä se on,
2) miten Herra kieltää sen, sekä
3) mitä hän sitä vastoin tässä käskyssä määrää.
Mutta: Sokaistu on järkemme jne. Numero 232:2,35
Unfortunately this content isn't available in English
Previous Section: Yhdestoista saarna käskyistä, § 3
Next Section: Yhdestoista saarna käskyistä, § 5
Places:
Biblical references:
Subjects: